Steyer, R., Partchev, I., Kroehne, U., Nagengast, B., & Fiege, C. (in preparation). Causal Effects in Between-Group Experiments and Quasi-Experiments: Theory. Manuscript available from http://www.causal-effects.de/

Fiege, C., Kröhne, U. & Steyer, R. (in press). Theorie und Analyse kausaler Effekte. In H. Holling, B. Schmitz (Hrsg.), Handbuch der Psychologischen Methoden und Evaluation. Göttingen: Hogrefe.

Nachtigall, C., & Kroehne, U., & Enders, U., & Steyer, R. (2009). Causal Effects and Fair Comparison: Considering the Influence of Context Variables on Student Competencies. In J. Hartig, E. Klieme, & D. Leutner (Hrsg.), Assessment of Competencies in Educational Contexts. New York: Hogrefe & Huber.

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Steyer, R., & Kroehne, U., & Fiege, C. (2008): Intervention studies - experimental approaches and alternatives. Wissen für Handeln, Forschungsstrategien für eine evidenzbasierte Bildungspolitik. Bonn: BMBF, S. 57-73.

Nagengast, B., Kroehne, U., & Bauer, M. (2008). Causal Effects Explorer. [Computer software]. Available from http://www.causal-effects.de/.

Kroehne, U., & Sengewald, E. (2008, August) Vergleichsarbeiten als computerisierte adaptive Tests [Comparison Tasks as Computerized Adaptive Tests]. Talk given at the 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung, AEPF 2008, Kiel, Germany.

Steyer, R., Nagengast, B., Kroehne, U., & Bauer, M. (2008, July). Causal Effects Explorer: a tool for teaching the theory of individual and average causal effects. Presentation at the 26th Biennial Meeting of the Society for Multivariate Analysis in the Behavioral Sciences, SMABS 2008, Oviedo, Spain.

Kroehne, U., & Steyer, R. (2008, July). Implementation of the Generalized Analysis of Covariance as Single Group Structural Equation Model – The Problem of Heteroscedastic Residual Variance. Invited presentation at the Symposium on Causality 2008, Dornburg, Germany.

Kroehne, U., & Steyer, R. (2008, July). Estimating and testing average causal effects by conditioning on latent covariates: The application of non-standard structural equation models. Talk given at the 29th International Congress of Psychology, ICP 2008, Berlin, Germany.

Kroehne, U., & Nagengast, B. (2008, July). Fair School Comparisons – Using previous knowledge as additional covariate for the adjustment of school achievement scores. Poster presented at the 29th International Congress of Psychology, ICP 2008, Berlin, Germany.

Kroehne, U., & Steyer, R. (2008, July). Implementation of the Generalized Analysis of Covariance as Multi-Group Structural Equation Model in Different Program Packages – The Problem of Stochastic Group Membership. Presentation at the 26th Biennial Meeting of the Society for Multivariate Analysis in the Behavioral Sciences, SMABS 2008, Oviedo, Spain.

Kroehne, U., & Steyer, R. (2008, February). Estimating and Testing Average Causal Effects by Conditioning on Manifest Covariates - Pitfalls of the Classical ANCOVA and a Summary of Alternatives. Talk given at the Annual Meeting of the Working Group SEM 2008, Duisburg, Germany.

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Hartig, J., Kroehne, U. & Jurecka, A. (2007). Anforderungen an Computer- und Netzwerkbasiertes Assessment. [Requirements for Computerized and Network Based Assessment] In J. Hartig & E. Klieme (Hrsg.): Möglichkeiten und Voraussetzungen technologiebasierter Kompetenzdiagnostik (S. 57-67). Bonn, Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung.

Kroehne, U. & Steyer, R.. (2007, September). Schätzung und Testung durchschnittlicher kausaler Effekte - Generalisierte ANCOVA spezifiziert als Strukturgleichungsmodell [Estimation and Testing of Average Causal Effects – Generalized ANCOVA implemented as Structural Equation Model]. Talk given at the 8th Meeting of the Fachgruppe "Methoden und Evaluation" of the Deutsche Gesellschaft für Psychologie, MethEval 2007, Gießen, Germany.

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Kroehne, U. & Nachtigall, C. (2006, September). Gewichtung, bedingte Erwartungswerte oder Forschungszwillinge? Annahmen und Modelle zur kausalen Interpretation von Gruppenunterschieden in Large Scale Assessments. [Weighting, Conditional Expectations or Matching? Assumptions and Models for Causal Inference in Large Scale Assessments] Talk given at the 45th Kongress of the Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPS 2006, Nuernberg, Germany.

Nachtigall, C., & Kroehne, U. (2006). Methodische Anforderungen an schulische Leistungsmessung - auf dem Weg zu fairen Vergleichen [Methodological Requirements for the Assessment of School Performance – On the Way to Fair Comparisons]. In: Kuper, Harm ; Schneewind, Julia [Hrsg.] / Rückmeldung und Rezeption von Forschungsergebnissen : Zur Verwendung wissenschaftlichen Wissens im Bildungsbereich. - Muenster ; New York ; Muenchen ; Berlin: Waxmann, 2006, S. 59-74

Nachtigall, C. & Kroehne, U. & Schmidt, B. (2006, March). Rückmeldung und Ergebnisrezeption bei den Thüringer Kompetenztests [Feedback and Result Adoption of the Thuringia Competency Tests] Talk given at the 20. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Frankfurt, Germany

Nachtigall, C. & Hempel, G., & Jantowski, A., & Kroehne, U. & Muelller, M. (2006). Landesbericht Thüringer Kompetenztests 2006 [Countrywide Results of the Thuringia Competency Tests 2006]. Available from www.kompetenztest.de

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Kroehne, U., & Nachtigall, C., & Wolf, A. (2005) Von externer Schulevaluation zum "Thüringer Schülerlängsschnitt" - Erhebungsdesign und methodische Konzepte für einen fairen quer- und längsschnittlichen Vergleich von Schülerleistung [Thuringia Student Panel: Design and Methodological Considerations for fair Comparisons of Students Performance]. Talk given at the Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der DGfE, Berlin, Germany

Steyer, R. & Kroehne, U. (2005, March) Dimensionale Analysen der Aufgaben zum Problemlösen bei PISA-2003 [Dimensional Analysis of Problem Solving Items in PISA 2003]. Talk given at the Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der DGfE, Berlin, Germany

Nachtigall, C. & Kroehne, U. (2005, March). Thüringer Kompetenztests [Competency Tests in Thuringia]. Talk given at the Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der DGfE, Berlin, Germany

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Kroehne U., Partchev I., Steyer R. (2004, September). Zusammenhang von Itemparametern und Darbietungszeiten im computerisierten adaptiven Testen - eine Simulationsstudie [Dependency on Item Parameters and Exposure Times in Computerized Adaptive Testing: A Monte Carlo Simulation.] Poster presented at the 44th Kongress of the Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPS 2004, Goettingen, Germany.

Wolf A., Kroehne U., Hilgenstock R. (2004, September). Wie lang ist zu lang? Effekte der Testlänge auf die Gütekriterien eines Tests [How long is too long? Effect of Test Length on Quality Criteria (Reliability, Validity) of a Test]. Poster presented at the 44th Kongress of the Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPS 2004, Goettingen, Germany.

Schellenberg K., & Kroehne U., & Wolf A., & Nachtigall C. (2004, September). Verbessert jährliches Bildungsmonitoring die Leistung? Ein Erhebungsdesign zur Trennung von Kohorteneffekten von spezifischen und unspezifischen Trainingseffekten [Does yearly educational monitoring upgrade the performance? A Research Design to separate cohorte effects from specific and unspecific training effects]. Talk given at the 44th Kongress of the Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPS 2004, Goettingen, Germany.

Nachtigall, C. & Kroehne, U. (2004). Landesbericht Thüringer Kompetenztests 2004 [Country wide report of Thuringia competency tests 2004]. Available from www.kompetenztest.de

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Nachtigall, C. & Kroehne, U. (2003). Zur Berechnung "virtueller" Vergleichsklassen. [Note about the Computation of Virtual Comparison Classes] Available from www.kompetenztest.de

Nachtigall, C., Kroehne, U., Funke, F., & Steyer, R. (2003). (Why) should we use SEM? Pros and cons of Structural Equation Modelling. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 1-22

Wolf, A. & Kroehne, U. (2003, March). Äquivalenzuntersuchungen bei verschiedenen Formen der Testadministration – Was wir vergleichen (sollten) und was nicht [Analysis of Equivalence with different forms of test administration]. Vortrag auf der 45. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, TEAP 2003, Kiel, Germany.

Kroehne, U. & Wolf, A. (2003, March): Anwendung von Strukturgleichungsmodellen in  Untersuchungen zur Äquivalenz von Testadminstrationsformen [Application of Structural Equation Models in the analysis of test administration forms]. Vortrag auf der 45. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, TEAP 2003, Kiel, Germany.

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